För högt däcktryck på bilen? Så justerar du däcktrycket
Andreas Magnusson, TracGrabber |5/04, 2022
När vi hör ordet däckunderhåll tänker vi ofta på om ett däck är punkterat eller om det behöver bytas ut. Det är dock viktigt att undvika att däcktrycket blir för högt. Varje däck och fordon har en rekommenderat lufttryck. Att känna till detta och noggrant övervaka däcktrycket leder till en säkrare upplevelse på vägen och att du sparar pengar som annars hade gått till underhåll. Vi berättar mer!
Lufttryck och säkerhet
För det första, när ett däck är pumpat för hårt påverkar det din körning. Tänk på ett däck på samma sätt som en studsande boll - ju mer luft, desto högre kommer den att studsa. Detta är inte fördelaktigt när man kör, och det kan faktiskt bli farligt. Hanteringen blir svårare, vilket till och med kan orsaka olyckor. Därtill kan däckets form ändras om lufttrycket är för högt, vilket innebär att däckmönstret börjar slitas ner i mitten av däcket. Detta gör att du kommer att behöva byta ut dina däck mycket tidigare än om du har korrekt lufttryck i dina däck. Denna formförändring resulterar också högre friktion på vägen och kan till och med orsaka däckexplosioner.
Dåligt pumpade däck är också ett vanligt problem, se därför till att inte släppa ut för mycket luft när du justerar ditt däcktryck. Ett däck med dåligt lufttryck kan också ändra sin form, vilket innebär högre motstånd när du kör. I slutändan betyder detta att ditt fordon arbetar hårdare och förbrukar mer bensin eller elektricitet.
Se alltid till att ha ett PSI-mätverktyg i ditt fordon så att du regelbundet kan kontrollera och undvika olyckor innan de inträffar. Även faktorer som vilken årstid det är för tillfället kan få ditt däcktryck att förändras, så det är viktigt att hänga med i svängarna.
Hitta ditt däcks mest optimala lufttryck
För att hitta rätt lufttryck är de två bästa platserna att leta efter information i bilens instruktionsbok eller på din dörr. Om du har tappat bort din bruksanvisning kan du förmodligen hitta en kopia på nätet eller få mer information från återförsäljaren du köpte ditt fordon från. Om du inte kan hitta manualen är ett annat alternativ att leta efter skyltar i ditt fordon. Det kan vanligtvis hittas på din dörrkant när du öppnar den. Andra ställen att kontrollera är dörren till handskfacket, bränsleluckan eller någon annanstans runt dörren.
Frigör luft från däcket
Efter att ha noterat vilket lufttryck ditt däck ska ha och mätt för att se vilken nivå ditt däck faktiskt är på, har du några alternativ för att släppa ut luft om det är för hårt pumpat. Om du är på en station med en luftpump, som en bensinstation, bör det finnas möjlighet att både blåsa och tömma luften. Följ instruktionerna på pumpen för att tömma däcket efter behov, se till att mäta igen innan du kör iväg.
Om du inte har tillgång till en pump kan du även tömma dina däck utan utrustning. På ditt däck bör det finnas flera däckventiler med lock på änden av dem. Ta bort plastlocken och ställ dem åt sidan. Se till att inte tappa dessa lock, eftersom de alltid ska finnas på däcket under körning för att hjälpa till att upprätthålla lufttrycket. För att släppa ut luft, tryck helt enkelt in på ventilskaftet för att långsamt släppa ut en luftström. Var försiktig när du gör denna process. Om du tömmer däcket för mycket, kommer du inte att ha något sätt att pumpa upp däcket om du inte har en pump till hands.
Mer läsning om däcktryck hittar du här:
- Många myter om däcktrycket – äventyra inte säkerheten
- Risker med lågt däcktryck och punktering
- Väder, temperatur och däcktryck: Saker att tänka på