Payment with Visa Payment with Mastercard in white color Payment with Payson
Betala med kort, faktura eller delbetalning

Många myter om däcktrycket – äventyra inte säkerheten

|9/02, 2022

Många myter om däcktrycket – äventyra inte säkerheten

Körsäkerheten och livslängden på dina däck kan ökas med en enkel åtgärd, nämligen att öka lufttrycket i däcken! På vintern ska lufttrycket vara högre än på sommaren och det gäller framförallt när bilen är tungt lastad. 

En enkät som Nokian Tyres har gjort visar att endast 37 procent av svenska bilister kontrollerar lufttrycket regelbundet. Många kör med alldeles för lågt lufttryck, antingen på grund av komfortskäl eller på grund av påhittade myter om lufttrycket. Nokian Tyres däckexpert Emil Sundholm avfärdar många av dessa myter.

Är det mer komfortabelt att köra med lågt lufttryck?

– Det kan vara mer komfortabelt men framför allt är det mer riskabelt. Däck med lågt lufttryck är för elastiska och rullar mer instabilt på vägen. Det här är nog den farligaste missuppfattningen om lufttrycket. Det finns viktiga skäl till varför fordons- och däcktillverkare rekommenderar ett visst lufttryck. Följer man den rekommendationen så klarar däcken även extrema situationer på ett säkert sätt, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Kan för högt lufttryck öka slitaget på däckets mittparti?

– Slitageformen på gamla diagonaldäck gick att korrigera med hjälp av lufttryck men den typen av däck försvann för över 30 år sedan. Ändå är den här myten seglivad men lufttrycket påverkar inte slitageformen på dagens radialdäck. Däcken på drivaxeln slits lite mer på mittpartiet eftersom de får jobba mer vid acceleration. För att utjämna däckslitaget ska framhjulen flyttas bak och tvärtom med jämna mellanrum.

Ökar rätt lufttryck däckens livslängd?

– Självklart! Ju lägre lufttryck desto mer buktar däcksidorna ut. Däcksidorna är den svagaste ytan på ett däck och rätt lufttryck minskar risken för stick- och skärskador. Om lufttrycket är för lågt i förhållande till fordonets totalvikt så blir däckkonstruktionen för varm vilket kan leda till att komponenter i konstruktionen släpper. Genom att regelbundet kontrollera lufttrycket kan däckens livslängd optimeras. Rätt lufttryck ger också bättre och lugnare köregenskaper.

Ska lufttrycket i framdäcken ökas om bilen drar en släpvagn?

– Nej, även det här är en seglivad myt. Oavsett om du lastar tunga saker i bagageutrymmet eller på en släpvagn så ska lufttrycket ökas i bakdäcken. Vid en undanmanöver börjar bilen överstyra om lufttrycket är för lågt. Risken för sladd ökar och det blir svårt att styra den tungt lastade bilen.

Ska däcken på en lätt lastbil ha ett lufttryck på upp till fem bar?

– Många tror felaktigt att däcken på en lätt lastbil inte behöver så högt lufttryck. Men för att kunna lasta maximalt med varor eller människor så ska lufttrycket vara cirka fem bar eller mer. Konstruktionsskador på däck för lätta lastbilar beror ofta på att lufttrycket har varit för lågt i förhållande till totalvikten. Körningen med rätt lufttryck kan i början upplevas som lite stötig men om man vill öka komforten genom att minska lufttrycket så försämras både körsäkerheten och däckens livslängd. Det är helt enkelt inte lönsamt.

Kan ett däck lossna från fälgen?

– Ja, det är möjligt. När temperaturen sjunker med tio grader så minskar däckens lufttryck med cirka 0,1 bar. Minusgrader gör också att en stålfälg krymper. Vid hård kyla kan ett däck med för lågt lufttryck lossna från fälgen om man till exempel kör mot en trottoarkant i hög fart. Motsvarande ökar lufttrycket när temperaturen ökar. Lite för högt lufttryck är inget problem, hellre lite för högt än för lågt lufttryck. För lågt lufttryck ökar däckslitaget, däckets luftmotstånd och därmed också bränsleförbrukningen. Även köregenskaperna blir sämre. Det här gäller året runt, säger Emil Sundholm.