Känner du till EU-märkningen av däck?
Andreas Magnusson, TracGrabber |19/10, 2022
Den Europeiska Unionen har tagit fram ett märkningssystem för bildäck. Tanken bakom detta system är att öka medvetenheten kring miljö och säkerhet genom att betygsätta däcken i ett antal kategorier. Till glädje för oss som konsumenter.
I slutet av 2012 kom en EU-förordning som innebar att alla däck som inte var dubbdäck skulle märkas och testas av tillverkaren. Det som testades var våtgrepp, rullmotstånd samt ljudnivå. I mitten av 2021 kom en ny EU-förordning som gör att EU-märkningen nu även påvisar hur säkra och energieffektiva däcken är. Allt detta kan du utläsa på en etikett som sitter på däcket.
Syftet med märkningen är att ge dig som konsument mer information när det är dags att köpa nya däck till din elbil eller ditt elektriska arbetsfordon. Lagstiftningen har därtill utformats för att främja försäljningen av däck som är drivmedelsffektiva och mer säkra samt däck med en längre livslängd.
Vad visar etiketten?
Alla däck som är tillverkade efter den 1 maj 2021 är märkta med de senaste etiketterna när de lämnar tillverkarens fabrik. Etiketten känner man igen genom att det bland annat finns med en EU-flagga i det övre vänstra hörnet och att det står “Energy” i mitten högst upp. Du hittar även namnet på tillverkaren av däcket samt en QR-kod som tar dig vidare till en informationssida om däcket i en publik produktdatabas som tillhandahålls av EU.
Vidare visar etiketten upp däckets ID-nummer, information om däckets storlek, hastighetsindex samt belastningsindex. Du kan även utläsa våtgrepp och bränsleeffektivitet som listas på fem olika nivåer, från A till E. Skillnaden i bränsleförbrukning kan vara stor. En bil som har däck klassad i den högsta klassen (A) kan vara upp till 6,5 procent mer bränsleeffektiva än däck i klass E.
Om däcket uppfyller de ställda kraven för grepp på snö hittar du en symbol för detta på etiketten. Samma gäller för kraven för grepp på is. Däckets bullernivå visas på en tregradig skala - från A till C. Skillnaden i däckljud mellan ett däck som har fått betyget A och ett däck som har fått betyget C är minst sex decibel. Eftersom decibelskalan är vad man brukar kalla för logaritmisk innebär det i praktiken att ett däck som har märkningen C kan avge upp till sex gånger så mycket buller som ett däck som har märkningen A.
Läs förklaringen om etikettens olika delar här (Energimyndigheten)
Oavsett vilket däck du har är det bra att komma ihåg att din egen körning och ditt däcktryck påverkar hur mycket bränsle eller batteri du använder vid körning. Kontrollera därför regelbundet hur mycket luft du har i däcket för att optimera din körning och ditt väggrepp.