Payment with Visa Payment with Mastercard in white color Payment with Payson
Betala med kort, faktura eller delbetalning

Superdäck från Goodyear ska hålla i 50 000 mil

|12/04, 2023

Superdäck från Goodyear ska hålla i 50 000 mil

Goodyear har lanserat en ny typ av däck som är gjorda av miljövänliga material som solrosolja, kåda och naturgummi. Enligt tillverkaren ska däcken kunna hålla i upp till 50 000 mil vilket innebär att de bara behöver bytas ut två gånger under en bils livstid.

Däck är en av de mest kostsamma slitdelarna på en bil, särskilt för dagens elbilar som kräver bredare och dyrare lågprofildäck. Priset för att byta ut fyra däck kan ibland uppgå till över 15 000 kronor för en SUV. Dessutom anses däcken vara en miljöbov med stora partikelutsläpp.

Goodyear vill nu förändra detta genom att erbjuda en lösning som är mer miljövänlig och hållbar. Däcket har redan visats upp på Citroëns konceptbil Oli och har döpts till Eagle Go. Enligt Goodyear är det ett däck som optimerar effektivitet, hållbarhet och komfort samtidigt som det är miljövänligt.

För närvarande används en stor mängd fossil olja i däck men Goodyear har som mål att från 2040 använda solrosolja och kåda istället. Gummit i däcken är idag syntetiskt och tillverkas av fossil olja, men tillverkaren vill återvända till naturgummi från trädet Hevea brasiliensis. Däcken kommer också att innehålla risskal som vid förbränning skapar en kiseloxid som gör däcken mer slitstarka.

Eagle GO använder teknologin Goodyear SightLine som övervakar däckens skick. Tekniken används redan av företagets åkerikunder för att hjälpa till att minska mängden avfall och öka effektiviteten genom att upprätthålla rätt däcktryck och skick.

Däcken kommer att vara så slitstarka att de inte behöver bytas på grund av att mönstret försvinner, utan istället på grund av åldrandet. Det återstår att se hur Goodyear kommer att överleva när inga däck behöver bytas ut längre.

Tillverkare jobbar också med att utveckla luftfria däck. Michelin har exempelvis under flera år arbetat på ett däck som inte behöver pumpas och som inte kan punkteras. De hoppas ha däcket på marknaden 2025.