Risker med lågt däcktryck och punktering
Andreas Magnusson, TracGrabber |20/12, 2021
Att plötsligt inse att man har fått punktering eller att däcktrycket är riktigt lågt kan vara allt annat än en rolig upplevelse. Vi har tagit en titt på vad det innebär att få punktering och hur man hanterar det på bästa möjliga sätt.
Det finns många orsaker till varför man får punktering eller ett väldigt lågt däcktryck. I många fall går det att förebygga med regelbundet underhåll och planering. Men vissa händelser är så oväntade att det inte går att planera för dem. Allt ifrån vassa objekt på vägen till bristande vägunderhåll kan försätta dig i en problematisk situation.
Vi har tittat närmare på hur du hanterar punktering. Och vad som händer om du kör vidare.
Hitta någonstans att stanna
Första steget när du får en punktering är alltid att hitta någonstans att stanna. Närmsta ställe är alltid bäst. Åtminstone under förutsättningen att du inte stannar på en plats där du utsätter dig själv eller andra för risker. Det är sällan en bra idé att köra vidare med punktering, för det kan i värsta fall resultera i skada på såväl fälg som bilen i övrigt.
Vilka är riskerna med att köra vidare med punktering?
Att köra en kort bit med punktering kan ibland vara nödvändigt. Men att köra längre sträckor leder till ett flertal risker. Vi har tittat på några av riskerna med såväl punktering som lågt lufttryck.
1. Fälgskador
När det inte är tillräckligt med luft i däcken så ökar belastningen på fälgarna. Då de sällan klarar av särskilt långvarig belastning så löper du stor risk att få skador på fälgarna om du kör med punktering eller väldig lågt lufttryck.
För att slippa skada på fälgarna är det viktigt att säkerställa rätt lufttryck.
2. Dålig väghållning
Däcken är en oerhört viktig del av vad som gör att din bils framfart blir trygg och säker. Med punktering eller väldigt lågt däcktryck så tappar du hela den skydds- och säkerhetsfaktor som bra däck faktiskt utgör.
För din och andras säkerhet bör du undvika att köra med punktering.
3. Fordonsskada
När det saknas luft i däcken så uppstår på många sätt obalans. Allt ifrån stötdämpare till bromssystemet kan få jobba ovanligt hårt. Det kan i sin tur leda till för tidigt slitage eller regelrätt skada.
För att slippa omfattande reparation är det viktigt att minimera den sträcka du kör med punktering.
Däckvård och uppmärksamhet minimerar risken
Vill du minimera dessa risker är det viktigt att säkerställa såväl god däckvård som att undvika att köra på ett sätt som riskerar att skada däcken.
- Säkerställ optimalt lufttryck.
- Sakta ned vid vägbulor och potthål.
- Kontrollera så att däcken inte har synliga sprickor eller liknande skador.
- Skjut inte upp att byta däcken.
Men i många fall är det lättare sagt än gjort att undvika punktering. Och när väl skadan är skedd så kan man inte göra så mycket mer än att minimera den sträcka man kör.