Nya testresultat visar på betydande försämringar hos slitna däck
Andreas Magnusson, TracGrabber |31/05, 2023
Enligt tyska ADAC kan det vara farligt att spara pengar genom att inte byta ut slitna däck. I ett nyligen genomfört test har de undersökt skillnaderna mellan nya och slitna däck.
Att investera i nya däck kan verka tråkigt och onödigt, särskilt när det finns billigare alternativ till de premiumdäck som erbjuds. Men tidigare däcktester har gång på gång visat på betydande skillnader i köregenskaper, styrning, kurvtagning och bromssträcka mellan bra och dåliga däck.
I detta första test har ADAC jämfört sex däck som hade kört olika långa sträckor. Det är alltså inte ett test av nya däck med fullt mönsterdjup, utan snarare av däck där mönsterdjupet redan börjat nötas ned.
Resultaten visar tydligt att däckens prestanda försämras för varje millimeter mönster som försvinner. Dock är det knepigt att märka av slitaget vid vanlig körning. Det är först vid en nödsituation som försämringarna blir märkbara.
Skillnaderna är mest påtagliga vid sidledsförflyttning, det vill säga när föraren behöver göra en kraftig sväng för att undvika hinder. Vid acceleration eller inbromsning är inte skillnaderna lika betydande.
Testet visar också att däck som presterade bra från början fortsätter att prestera bättre när de är slitna, jämfört med däck som redan var dåliga från start.
ADAC rekommenderar att vinterdäck byts ut när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter, medan sommardäck bör bytas ut vid tre millimeter. Enligt svensk lag måste vinterdäck ha minst tre millimeters mönsterdjup och sommardäck minst 1,6 millimeter.