Det oberoende testföretaget 360° Product Testing har fastställt och dokumenterat prestandan för TracGrabber-broddarna. Testat har utförts med ett anpassat testställ som konfigurerats med ett typiskt fordonsdäck. Ett provdäck mättes för den relativa mängden ansträngning/arbete för förbättrat grepp på olika material. Bedömningen inkluderade simulerade ”slirande” scenarier.
TracGrabber är en innovation som är utformad för att förbättra förmågan hos ett slirande däck genom att extrahera sig från en dålig greppsituation.
TracGrabbers installerades med D-ringlåsning med kardborrbandets fulla längd. Produktens gummidel drogs och spändes fast för att bestämma den maximala hållkraften. Felläget för både de bil- och pickupbaserade modellerna var att remmen gled mot kardborrebandet. Uppkomsten av inledande kardborrspänning/glidning noterades baserat på hörbara ljud.
Den ultimata registrerade kraften är den maximala kraft som utövas vid vilken remsystemet inte längre kunde stödja lasten.
Bilden visar en TracGrabber installerad på en hydraulisk kolv för att testa styrkan hos spännremmarna. I följande tabell hänvisar ”Initial Slipping” (”inledande glidning”) till den applicerade kraften när kardborrebandet först började ”stretching” (”spännas”), medan ”Ultimate Max Strength” (”ultimat maxstyrka) är den applicerade kraften när inspänningssystemet inte längre kunde bära lasten.
Initial Slippage | Truck Strength | |
Car / ATV | 126 kg | 407 kg |
Truck / SUV | 126 kg | 850 kg |
Remmarna är långa för att passa stora däck. TracGrabber är avsedd för att installeras på öppna hjul. Resultaten varierar beroende på omständigheter som förhållanden, förare, däck och fordon
Både TracGrabber för bilar och pickup'er visade att de framför allt ökar det testade däckets grepp. Detta beror på en ökning av den effektiva däckhöjden och lyftet, paddeleffekten och det koncentrerade trycket på en liten yta.