Allt du behöver veta om byte till vinterdäck

När ska man byta till vinterdäck?

När sommaren övergår i höstrusk vill du troligen gå i ide. Men din bil behöver omsorg och sommardäcken måste bytas mot vinterdäck. Även om du kan uppleva att det är irriterande så är det väldigt viktigt för trafiksäkerheten att ha däck som passar vinterväglaget.

Lyckligtvis är det en relativt enkel sak att själv växla från sommardäcken till det vinteranpassade gummit. Och skulle du inte vilja utföra jobbet själv går det alldeles utmärkt att köpa tjänsten från en däckfirma. De erbjuder till och med förvaring av däcken så att du inte behöver ha dem liggande i ditt förråd eller i garaget. I denna text går vi igenom viktiga saker att veta när du byter till vinterdäck så som:

  • När är det dags att byta till vinterdäck?
  • Kan man köra med dubbdäck överallt?
  • Finns det böter för dubbdäck?

Låt oss börja med att redogöra för när man ska byta till dubbdäck.

Datum för byte till vinterdäck i Sverige

De svenska vägarna är till för oss alla och vi har ett gemensamt ansvar för säkerheten. Således är du skyldig att lägga på vinterdäck när väglaget kräver att dessa används för att du ska kunna framföra ditt fordon trafiksäkert. Därför ska du till och med vara redo att skifta till vinterdäck om snöfall väntas mitt i sommaren. Med det sagt så är det lagkrav på att du kör med vinterdäck under vintern. De specifika datumen är:

  • 1 december – 31 mars

Även om det är lagtvång på att du ska ha ett däck som är anpassat för vinterväglag under denna period så kan du välja att genomföra bytet tidigare. Dubbdäck är accepterade i Sverige under en längre period än vad lagen kräver.

  • Dubbdäck får användas 1 oktober – 15 april

Dubbdäck för tunga fordon

Om du har ett tyngre fordon ställs det särskilda krav. Om ditt fordon är tyngre än 3500 kilo och du lägger an en släpkärra måste även denna vara utrustad med dubbdäck. Beroende på om din bil har odubbade vinterdäck eller däck med dubb kan du ha samma variant på lastvagnen. Det viktigaste är att du har samma typ av däck på ditt fordon. Det är viktigt att vara medveten om att du inte får ha olika däckstyper.

Olika typer av vinterdäck

Även om de flest av oss tänker på vinterdäck som bildäck med dubbar i så finns det alternativ. Om du inte vill köra med dubbade vinterdäck så kan ett friktionsdäck användas istället. Det medför en hel del fördelar, främst om du bor i en storstadsregion. Det är nämligen förbjudet att köra med dubbdäck på angivna gator i Stockholm och Göteborg. Om du blir stoppad av polisen och har en felaktig däckstyp riskerar du att få böter. Beloppet för denna företeelse uppgår till 1000kr.

Krav på mönsterdjup för friktionsdäck

För att ditt fordon ska kunna bromsa på en rimlig sträcka behövs rätt lufttryck i däcken samt att de har korrekt mönsterdjup. För att veta vilket lufttryck som lämpar sig för de hjul som du använder ska du läsa instruktionerna som medföljer vid köp. Alternativt kan du rådfråga försäljaren.

För att däcken ska vara lagliga att använda under vinterperioden - 1 december till 31 mars - då du måste använda vinteranpassade däck och mönsterdjupet ska vara minst 3 mm. Det gäller för fordon som inte är tyngre än tre och ett halvt ton. Samma krav ställs på de hjul som fästs på släpvagnar. Skulle du ha ett tyngre fordon ställs det högre krav. Om du framför en bil eller lastbil som överstiger gränsen ovan måste mönsterdjupet vara 5 mm.

Avslutningsvis vill vi tipsa om TracGrabber hjulbrodd. En patenterad brodd som du enkelt spänner fast på bilens däck om du råkat fastna i snö, lera eller sand.